งานครั้งที่ 5 บทความต่างประเทศฐาน ERIC
เรื่องที่ 1 EFFECTSOF SCHOOL PRINCIPALS’ LEADERSHIP STYLES ON LEADERSHIP PRACTICES
ABSTRACT
Leadership practices play a
crucial role on teacher performance and hence the school effectiveness.
Therefore, the principal focal point of the present research was to investigate
the predictive level of the leadership styles of school principals for
leadership practices according to teacher perceptions. In research, relational
survey model was preferred from quantitative research models. The research population
consisted of 7644 teachers and the research sample consisted of 404 teachers,
all working at public schools in Istanbul. Data were collected using the
“Multi-Factor Leadership Questionnaire” and “Leadership Practices Inventory.”
Data were analyzed by correlation and regression analysis techniques. According
to the findings, a significant correlation was found between the leadership
styles and leadership practices and its sub-dimensions. As perceived by
teachers, the transformational leadership style affects the leadership
practices positively while the laissez-faire style affects the leadership
practices negatively. Although the transactional leadership style as perceived
by teachers is significantly predictive of the leadership practices, the significance
level was found not to be notable.
แนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำมีบทบาทสำคัญในประสิทธิภาพของครูและด้วยเหตุนี้ประสิทธิภาพของโรงเรียน ดังนั้น จุดศูนย์กลางหลักของการวิจัยครั้งนี้คือการตรวจสอบระดับการทำนายของรูปแบบความเป็นผู้นำของผู้อำนวยการโรงเรียนสำหรับแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำตามการรับรู้ของครู ในการวิจัย แบบจำลองการสำรวจเชิงสัมพันธ์เป็นที่นิยมมากกว่าแบบจำลองการวิจัยเชิงปริมาณ ประชากรการวิจัยประกอบด้วยครู 7644 คน และกลุ่มตัวอย่างการวิจัยประกอบด้วยครู 404 คน ทั้งหมดทำงานที่โรงเรียนของรัฐในอิสตันบูล ข้อมูลถูกเก็บรวบรวมโดยใช้ “แบบสอบถามความเป็นผู้นำแบบหลายปัจจัย” และ “สินค้าคงคลังแนวปฏิบัติความเป็นผู้นำ” วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้เทคนิคการวิเคราะห์สหสัมพันธ์และการถดถอย จากการค้นพบนี้ พบความสัมพันธ์อย่างมีนัยสำคัญระหว่างรูปแบบความเป็นผู้นำกับแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำและมิติย่อย ตามที่ครูเข้าใจ รูปแบบความเป็นผู้นำที่เปลี่ยนแปลงจะส่งผลต่อแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำในเชิงบวก ในขณะที่รูปแบบที่เป็นกลางจะส่งผลต่อแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำในเชิงลบ แม้ว่ารูปแบบความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนความคิดเห็นที่ครูรับรู้จะเป็นตัวทำนายแนวทางปฏิบัติในการเป็นผู้นำอย่างมีนัยสำคัญ แต่ก็พบว่าระดับนัยสำคัญไม่โดดเด่น
รายการอ้างอิง
MALAYSIAN ONLINE JOURNAL OF
EDUCATIONAL SCIENCES.
(n.d.). http://mojes.um.edu.my/EISSN:2289-3024
เรื่องที่ 2 Developingthe Leadership Capacity of Teachers: Theory to Practice
ABSTRACT
Today’s
school leaders need to prioritize the development of leadership capacity in
classroom teachers. Leadership development commonly involves either teachers
expressing an interest in leadership or school leaders finding talent in those
teachers whom they believe have the capacity to grow into formal leadership
roles. School leaders must be able to recognize teachers who overflow with terrific
ideas and leadership potential and those who are less likely to self-identify
as leadership candidates. However, as a school administrator desires to
cultivate leadership capacity in teachers, he or she must devise a plan. To
accomplish this task effectively, best practices and theory must be utilized.
Therefore, this essay addresses the use of best practices as identified in
literature to promote a positive school climate, collaboration, motivation,
reflective practice, and teacher leadership development.
ผู้นำโรงเรียนในปัจจุบันจำเป็นต้องจัดลำดับความสำคัญในการพัฒนาความสามารถในการเป็นผู้นำในครูประจำชั้น
การพัฒนาภาวะผู้นำมักเกี่ยวข้องกับครูที่แสดงความสนใจในการเป็นผู้นำหรือผู้นำโรงเรียนที่ค้นหาพรสวรรค์ในครูที่พวกเขาเชื่อว่ามีความสามารถในการเติบโตไปสู่บทบาทความเป็นผู้นำที่เป็นทางการ
ผู้นำโรงเรียนต้องสามารถรับรู้ครูที่มีความคิดที่ยอดเยี่ยมและศักยภาพในการเป็นผู้นำล้นเหลือ
และผู้ที่ไม่ค่อยจะระบุตัวเองว่าเป็นผู้นำ อย่างไรก็ตาม
เนื่องจากผู้บริหารโรงเรียนต้องการปลูกฝังความสามารถในการเป็นผู้นำในครู เขาหรือเธอจึงต้องวางแผน
เพื่อให้บรรลุภารกิจนี้อย่างมีประสิทธิผล ต้องใช้แนวปฏิบัติและทฤษฎีที่ดีที่สุด
ดังนั้น
บทความนี้จึงกล่าวถึงการใช้แนวปฏิบัติที่ดีที่สุดตามที่ระบุไว้ในวรรณคดีเพื่อส่งเสริมบรรยากาศของโรงเรียนในเชิงบวก
การทำงานร่วมกัน แรงจูงใจ การไตร่ตรอง และการพัฒนาความเป็นผู้นำของครู
รายการอ้างอิง
Carswell, M. A. (2021). Developing the Leadership Capacity of Teachers: Theory to Practice.
Journal of
School Administration Research and Development, 6(1), 52–59.
เรื่องที่ 3 Teacherleadership inside the classroom: Implications for effective language teaching
Abstract
On definitional and conceptual
basis, strong correspondences exist between leadership and the teaching
profession yet leadership is nonetheless occasionally studied in the classroom
context. This study investigated in-class teacher leadership based on the Full
Range Leadership (FRL) model in tertiary-level English language teaching
context in Turkey, with the aim of eventually identifying the
effective/ineffective classroom leader characteristics. This paper reports the
results of a study designed with a mixed methods approach, using a
questionnaire survey, which included Classroom Leadership Instrument, a
modified version of Multifactor Leadership Questionnaire administered to the
students and face-to-face interviews with both instructors and students. One particular
subject course was determined in two English languagerelated departments in a
Turkish state university and the instructors teaching and the students taking
this course were selected as the subject group of the study. 305 students took
part in the survey while among these students, 18 were further interviewed
besides the four instructors teaching the course. Quantitative data were
analyzed through descriptive tests while interviews and observations were
content-analyzed. Both quantitative and qualitative results, in broad terms,
showed that language instructors displayed all three leadership styles of FRL,
namely, transformational, transactional and laissez-faire leadership, with
changing extents for each style. The results indicated that instructors with
higher tendencies for transformational and active components of transactional
styles were rather more organized, enthusiastic and committed and they were
attributed with more positive and effective characteristics by their students
while those with higher passive transactional and laissez-faire leadership
scores were accordingly less effective in both teaching activities and their
relationships with the students. Lastly, it is concluded that transformational
and active transactional leadership characteristics contribute to effective
leadership inside the classroom and an integration of these characteristics
into teaching practices and teacher-student interaction promises potential
positive outcomes.
บนพื้นฐานคำจำกัดความและแนวความคิด
มีความสอดคล้องกันอย่างมากระหว่างผู้นำและวิชาชีพครู
แต่ถึงกระนั้นภาวะผู้นำก็ยังได้รับการศึกษาเป็นครั้งคราวในบริบทของห้องเรียน
การศึกษานี้ตรวจสอบภาวะผู้นำของครูในชั้นเรียนโดยใช้แบบจำลองความเป็นผู้นำแบบเต็มช่วง
(FRL)
ในบริบทการสอนภาษาอังกฤษระดับอุดมศึกษาในตุรกี โดยมีเป้าหมายเพื่อระบุลักษณะผู้นำในห้องเรียนที่มีประสิทธิผล/ไม่มีประสิทธิผลในที่สุด
บทความนี้รายงานผลการศึกษาที่ออกแบบโดยใช้วิธีการแบบผสมผสาน
โดยใช้แบบสำรวจแบบสอบถาม ซึ่งรวมถึง Classroom Leadership Instrument ซึ่งเป็นแบบสอบถามความเป็นผู้นำแบบหลายปัจจัยที่แก้ไขแล้วซึ่งจัดการให้กับนักเรียนและการสัมภาษณ์แบบตัวต่อตัวกับทั้งอาจารย์ผู้สอนและนักเรียน
หลักสูตรหนึ่งวิชาเฉพาะถูกกำหนดในสองแผนกที่เกี่ยวข้องกับภาษาอังกฤษในมหาวิทยาลัยของรัฐในตุรกี
และผู้สอนที่สอนและนักเรียนที่เรียนหลักสูตรนี้ได้รับเลือกเป็นกลุ่มวิชาของการศึกษา
มีนักเรียนเข้าร่วมการสำรวจ 305 คน ในขณะที่นักเรียนเหล่านี้
18 คนถูกสัมภาษณ์เพิ่มเติมนอกเหนือจากผู้สอนสี่คนที่สอนหลักสูตร
ข้อมูลเชิงปริมาณถูกวิเคราะห์โดยการทดสอบเชิงพรรณนาในขณะที่การสัมภาษณ์และการสังเกตถูกวิเคราะห์เนื้อหา
ผลลัพธ์ทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพในแง่กว้าง ๆ
แสดงให้เห็นว่าผู้สอนภาษาแสดงรูปแบบความเป็นผู้นำทั้งสามแบบของ FRL ได้แก่ ภาวะผู้นำแบบเปลี่ยนรูปแบบ เชิงธุรกรรม และแบบเสรี
โดยมีขอบเขตที่เปลี่ยนแปลงไปสำหรับแต่ละรูปแบบ
ผลการวิจัยพบว่าผู้สอนที่มีแนวโน้มสูงขึ้นสำหรับองค์ประกอบการเปลี่ยนแปลงและเชิงรุกของรูปแบบการทำธุรกรรมค่อนข้างมีระเบียบ
กระตือรือร้น และมุ่งมั่นมากกว่า
และถูกมองว่ามีลักษณะเชิงบวกและมีประสิทธิภาพมากกว่าจากนักเรียน
ในขณะที่ผู้ที่มีคะแนนความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนและแบบเป็นกลางสูงกว่าคือ
จึงมีประสิทธิภาพน้อยทั้งในกิจกรรมการสอนและความสัมพันธ์กับนักเรียน สุดท้ายนี้
สรุปได้ว่าลักษณะความเป็นผู้นำแบบแลกเปลี่ยนเชิงโต้ตอบที่เปลี่ยนแปลงและเชิงรุกมีส่วนช่วยในการเป็นผู้นำที่มีประสิทธิผลภายในห้องเรียน
และการรวมคุณลักษณะเหล่านี้เข้ากับแนวทางปฏิบัติในการสอนและการปฏิสัมพันธ์ระหว่างครูกับนักเรียนจะทำให้เกิดผลลัพธ์เชิงบวกที่อาจเกิดขึ้น
รายการอ้างอิง
Erdel, D., & Takkaç, M.
(2016). Available online at ijci.wcci-international.org International Journal of Curriculum and Instruction 12(Special Issue)
(2020) 467-500 Teacher leadership inside
the classroom: Implications for effective
language teaching *. In International Journal
of Curriculum and Instruction.
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น